相模 智之写真展 「Behind Closed Doors」

卒業生で昨年度第一回シュタイデルアワード グランプリを受賞した相模智之の写真展「Behind Closed Doors」が恵比寿のギャラリー工房親で開催されます。
「Behind Closed Doors」
(第10回恵比寿映像祭参加展覧会)
〔curated by 深川雅文〕
2018年2月1日(木)~2月25日(日)
ギャラリー工房親 http://www.kobochika.com/
Tomoyuki Sagami exhibition 《Behind Closed Doors》
curated by Masafumi Fukagawa
1/2/2018〜25/2/2018
 2016年度のSteidl Book Award Japanに『YKTO』として提出され、グランプリを獲得した相模智之の作品を元にした初の展覧会が、年明け2月に入ってから、第10回恵比寿映像祭参加展覧会の一つとして恵比寿のギャラリー、工房親(ちか)で開催される。グランプリ作品の写真集は、昨日、このFBで紹介したように、Steidl (シュタイデル)社によりドイツで制作中である(2018年出版予定)。
【展覧会概要】
写真家、相模智之は、ひたすら歩き続けながら都市の内奥に分け入り、出会った建物と生活の痕跡を膨大な数の写真として撮り溜めてきた。今回、それらの写真群を組み合わせた作品を初めて展示する。その展示空間からは、都市と時代の喧騒の中に秘匿され、見えなくなっている (invisible) 、人間の生の時間と空間が露わになるはずである。相模が掴み取った写真たちは問いかける。都市は、社会は、そして私たちの生は、一体どこに向かうのか?
展覧会名     Behind Closed Doors
作  者 相模智之(Sagami Tomoyuki)
キュレーション 深川雅文 (キュレーター/ クリティック)
会  期 2018年2月1日(木)~2月25日(日)
場  所    ギャラリー 工房親
〒150-0013 東京都渋谷区恵比寿2丁目21−3
※シュタイデル共同制作、相模智之写真集《YKTO》の概要は下記のとおり (〝Steidl 2018 Spring/ Summer〟p.26 掲載ページより)
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Tomoyuki Sagami YKTO
Text by Tomoyuki Sagami Book design by Tomoyuki Sagami and Gerhard Steidl
128 pages 9.5 x 12 in. / 24 x 30.5 cm 1,820 color photographs
Flexible hardcover € 40.00 / £ 35.00 / US$ 45.00 ISBN 978-3-95829-412-7
Tomoyuki Sagami was born in Nagoya in 1977 and studied at the Tokyo College of Photography. He has exhibited his work throughout Japan, including the “YKTO” series at Gallery Yamaguchi in Tokyo in 2009 and “Out of Photographs” at the alternative art space mujikobo in Yokohama, which he has also co-run. Sagami lives and works in Yokohama.
YKTO contains over 1,800 photographs by Tomoyuki Sagami of buildings and houses constructed in Japan soon after World War II. Presenting images taken between 2006 and 2017 in Yokohama, Kawasaki, Tokyo and other cities (hence the book’s title), Sagami creates an archive for future generations of idiosyncratic architectural styles that are disappearing due to changing laws and lifestyles, and the ever-growing Japanese metropolis.
Sagami adopted a systematic, impersonal method for his project: while employed to post advertising flyers in various neighborhoods, he photographed the particular area he found himself in, block by block, without any prior knowledge of its geography. The resulting images of homes, shops, streetscapes, gardens and alleys are eerily absent of people and free from any personal emotion or inclination on Sagami’s part. YKTO is a timely topography of a rapidly vanishing form of urban existence in Japan.
Do the cityscapes which are destined to vanish and the traces of the living people there belong to the present? Do they tell of the historical past, or are they prophesying the future? Masafumi Fukagawa, curator and critic
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